Friday, August 13, 2010

Tadarus...

For the first time tahun ni, saya join tadarus kat opis. Tahun lepas dah terniat tapi tak join pun.... sbb saya segan saya baca tak lancar. Saya dah lama tak mengaji.... dgn tak malunya saya katakan yg saya dah lama tak baca Quran (Yassin selalu lah....) Sedihkannnnn.... memalukan sungguh pengakuan saya ni... lebih2 lagi pada Allah. Dulu, saya dpt baca Quran dengan baik dan lancar dengan tajwid yg betul... tapi, disbbkan dah lama tinggal... maka saya dah lupa. Tapi, tahun ni saya berazam utk menjadi hambaNya yg lebih baik...sedikit demi sedikit. Lebih baik ada kesedaran daripada jadi bodoh sombong... Malu tolak tepi.

Untuk persiapan bg mendekatkan semula diri dengan Al-Quran, maka saya join dengan kakak2 Kem. Penerangan @ 5th floor, belajar mengaji dengan ustazah jemputan dorang. Iklan mengenainya ditampal di surau tkt 8. Class setiap hari Rabu, pukul 1-2 ptg. Sedap sungguh suara ustazah mengalunkan bacaan Al-Quran, diselit2kan juga cerita2 teladan yg berkaitan yg kdg2 boleh mengalirkan air mata saya... Masa saya join, masih bacaan ayat2 lazim.... maka bacaan saya agak fasih cuma sebutan je yg ditegur....

Ayat2 lazim yg dah biasa dibaca dan telah dihafal, mudah utk dibaca..... tapi, yg lain2.... saya baca merangkak2.... maklumlah, dah lama tak baca. Bukannya saya tak pandai baca.... tp disebabkan dah lama tak baca, maka bacaan saya jadi tak smooth. Kumpulan tadarus saya ada 7 org... baca juzuk 13 - 15... Tp masa 1st day, hanya saya sorang je yg turun...yg lain tak menunjukkan muka.... ada yg bercuti dan mungkin yg lain sibuk... Group Kima pun tak de... Fiza Arip pulak, belum ada group lg sbb baru masuk nama(balik cuti bersalin). Akhirnya... kamipun bertiga...

Awal2 lagi saya dah bg warning kat Fiza dan Kima yg saya tak begitu fasih membaca (sbb peel buruk yg dah lama tak baca Quran dan saya sungguh2 nak berubah).... Dorang berdua, of course kata... tak de apa2 lah.... dorang pun dah lama tak baca... Hmm, ye la tu... kalau korang lama tak baca, saya lagi lama dari korang... Tolong tunjuk ajar kat akak yeee....

Dan.... dorang mmg otai.... bacaannya lancar dgn sebutan ala2 Arabian lagi... malu sungguh rasanya.... tapi saya positif. Sampai bila nak malu? Inilah peluang utk saya belajar balik dan dorang berdua ni mmg byk m'bantu membetulkan bacaan saya. Hari ni dah hari ketiga.... dan saya rasa bacaan saya semakin baik... tapi, sayangnya....dah nak habis dah 3 juzuk... dah habis ni nak buat apa.....

Saya rasa cam nak ajak dorang ni baca dari awal.... mesti saya boleh jadi lebih baik dan dpt baca selancar dulu.... tapi, takut nyusahkan dorang pulak... nak baca sendiri, bolehhh.... tapi lebih baik ada org yg menyemak bacaan kita... tajwid kita... Kan best kalau boleh baca dari awal, kalau tak sempat nak khatam dalam bulan Ramadhan ni, saya nak khatam di Masjidil Haram....

No comments:

Post a Comment