Saturday, January 14, 2012

Kenangan Terindah (2): Al Haram dan Raudhah

Sambungan dari Kenangan Terindah (1)

Sementara menunggu waktu untuk taklimat, kami mengambil kesempatan utk meninjau2 keadaan persekitaran hotel... besar dan cantik hotelnya...

Lobi hotel
Ini pula di kaunter TH
Byk seats disediakan... selesa
Ini pula ruang makan... masa ni tak ramai lagi
Selesai taklimat, kami terus lunch...
Lunch time mulai 11 pagi.. zuhur masuk 12 lebih
Ini... saya yang tengah menikmati hidangan

Makanan jemaah haji dah siap sedia di pack (mcm dlm gambar atas)... ada lauk, nasi, sayur, air mineral dan buah. Air panas juga disediakan, lengkap dgn teh dan creamer... Kami ikut pakej muassasah shj.... dan TH hanya menyediakan lunch dan dinner... breakfast atas tanggungan sendiri ya!

Kemudian.... bergegas dan bersiap sedia utk ke masjid....

Alhamdulillah, ini kali ketiga berpeluang menghirup udara Madinah Al Munawwarah... Moga2, ini bukan yang terakhir.... Sungguh indah dan nyaman suasana di sini. Hati rasa tenang dan damai.... Jemaah pun belum begitu ramai.

Dataran Masjid Nabawi
Di bawah kubah hijau itulah terletaknya makam Rasululah
dan sahabat Baginda
Oh ye... sambung yang tadi...

Sampai di masjid, ruang dah agak penuh.... tapi, disebabkan saya hanya seorang diri, maka mudahlah utk saya menyelit-nyelit. Alhamdulillah, dapat tempat yang selesa. Selesai solat, saya mencari2 juga jemaah Malaysia yang lain (yang juga berseorangan) dan cuba2 pelawa utk ke Raudhah. Maklumlah, baru sampai.... dan tak familiar lagi dgn kwsn persekitaran.... dulu, lain keadaannya..... skg dah byk berubah.

Bila saya dah jumpa calon utk diajak (ke Raudhah), saya pun bertanya....`nak pergi Raudhah tak?' Tapi, beliau menolak... katanya... ziarah dlm (masjid) adalah keesokan harinya.... beliau nak ikut TH punya atur cara. Hmmm.... tak pe la.... hampa pula rasanya.... mungkin beliau keletihan agaknya... Setahu saya, seelok-eloknya kita perlu bersegera menziarahi makam Rasulullah saw (yang terletak di kws Raudhah)... Ye la, urusan penginapan dan beg juga telah selesai, maka apa lagi yang ditunggu...

Maka, saya mengambil keputusan utk beriktiqaf di masjid sahaja.... dengan harapan, ada lah rezeki saya utk menziarahi makam Baginda pada hari itu juga... Nak balik hotel, buat apa... perut pun dah kenyang, dah mkn sbl ke masjid tadi. Tiba2, saya nampak pengawas2 masjid mengumpul2kan jemaah2 wanita ikut bangsa.... Saya ternampak salah satu sepanduk yang dipegang bertulis `Bahasa Melayu'. Saya bertanya kepada org sebelah.... apakah maknanya itu? Beliau menyatakan yang pengawas tersebut akan membawa jemaah utk menziarahi Raudhah... Oh, ye ke.... Alhamdulillah...

Kalau dulu, masa di Madinah (time umrah), tak de pula `ketua rombongan' dari kalangan pengawas masjid ni.... kami pergi dgn wakil travel agent. Tapi kini, tiada agent.... (kalau ikut TH - esoknya baru pegi ziarah)..... tak sangka pulak ada arrangement mcm ni.... Adakah semasa musim haji shj?

Saya masuk dalam kumpulan `Bahasa Melayu' itu... dan dalam kumpulan itu, saya bertemu dengan kawan baru, Kak Haslina namanya. Beliau juga bersendirian dan saya sgt seronok bila akhirnya bertemu dgn seseorang yg boleh menemani saya ke Raudhah... (kenapa perlu berteman? Hmmm... for the first time utk masa ni, biarlah saya nampak `jalannya' dulu... lepas2 ni, saya boleh pergi sendirian).

Saya memerhatikan... apa yg pengawas2 ni buat... Mereka mengumpulkan jemaah mengikut bangsa demi menjaga keselamatan jemaah. Maklumlah, org2 Asia ni kecil2 shj dan bersopan santun.... berbanding dgn bangsa2 Turki (dan yg sejenisnya) yg berbadan besar dan pergerakan yg agak kasar. Kalau masuk dlm kws Raudhah bersekali dgn dorang2 ni, alamat.... tertindaslah krg2 yg bersopan santun ni...

Kami di bawa ke Raudhah, mengikut kumpulan msg2 dan berperingkat2.... ada la 2 - 3 tempat perhentiannya.... sementara menunggu group yang terdahulu, kami di bawa menunggu ke satu perhentian. Bila group depan dah bergerak, kami pula mengambil alih tempat mereka tadi dan begitulah seterusnya... sehingga, akhirnya sampai ke taman syurga itu... Raudhah..

Lain... lainnya perasaan bila berada di kawasan Raudhah... Hati tiba2 menjadi sayu yg amat2... tsk.. tsk.. tsk..

Raudhah ertinya taman.... Ia terletak di antara rumah Rasulullah dan mimbarnya. Raudhah ini adalah tempat Rasulullah dan para sahabat berkumpul dalam majlis ilmu dan zikir... Bagi jemaah wanita, hanya waktu2 tertentu sahaja dibenarkan dan ruang Raudhah amat2 terhad. Jemaah sentiasa bersesak2 dan bertolak2... Walau mcm manapun, alhamdulillah saya mendapat ruang utk menunaikan solat sunat di kws istimewa ini.

Di ruang wanita, makam Rasul terletak di sebelah bahu kiri... Dulu, kaum wanita boleh juga melihat makam berhadap dgn pintu makam, tapi kini tidak lagi.... tak tahulah kalau musim umrah, boleh ke tak...

Bersambung......

No comments:

Post a Comment