Saturday, February 4, 2012

Kenangan Terindah (7): Pemerhatian Saya

Sambungan dari Kenangan Terindah (6): Hari Yang Mencemaskan


Payung nak terbuka
Suasana pagi di dataran masjid
Kerja2 pembersihan sdg dilakukan

Hari Ahad 9 Oktober 2011, saya mula ke klinik minta ubat. Badan mula rasa tak sedap.... hidung mula rasa pedih.... mana taknya, bilik ekon.... keluar hotel, cuaca sungguh panas sampai silau mata saya.... pas tu, masuk masjid aircond semula. Doktor kata, tonsil dah bengkak. Saya dibekalkan antibiotik, PCM, ubat selsema, lozenges.... Mudah2an saya segera sembuh..... insyaAllah.

Klinik TH di tingkat 1 (bilik saya tingkat 10). Klinik tu sebenarnya sebuah bilik penginapan yang telah diubah suai menjadi klinik. Alhamdulillah.... selesanya berada di sini. Semua kemudahan tersedia. Dapatkah saya menginap di tempat yang convenience mcm ni masa di Mekah nanti? Kalau dapat, alhamdulillah... Kalau tak dpt, pun alhamdulillah sbb saya dah diberi peluang menikmati keselesaan itu..... mungkin peluang utk org lain juga?

Bila berborak2 dengan jemaah lain.... baru saya tahu.... rupa2nya, tak semua penerbangan ke Madinah adalah direct KL - Madinah. Ada yang dari KL ke Jeddah dahulu. Dari Jeddah, jemaah akan dibawa menaiki bas yang kebiasaannya mengambil masa 5-6 jam utk sampai ke Madinah. Itu kalau perjalanan lancar.... Ada jemaah tu, bas yang dinaiki rosak dalam perjalanan dan keseluruhan perjalanan (sehingga sampai ke Madinah) mengambil masa selama 8 jam! Journey masa siang hari pulak tu.... dengan cuaca panas lagi....

Alhamdulillah, syukur alhamdulillah.... penerbangan yang kami naiki (Saudi Air - SV5701) mendarat terus di Madinah dan perjalanan ke hotel lbh krg 1/2 jam sahaja. MasyaAllah... sungguh bertuah rasanya.... perjalanan dipermudahkan olehNya.

Dah hari ke tujuh kami di sini.... saya perhatikan penjaga2 masjid ini dah fasih berbahasa Melayu dgn loghat Indonesia..... Dalam masjid, dah mcm berlagu... ~ibu... ibu.. cepat.. cepat... jalan... kiri ibu... kanan ibu... masuk-masuk.... mundur... maju....~

Dengan pertambahan jemaah hari demi hari, petugas2 ini berusaha utk menyusun jemaah agar ruang solat digunakan seoptimum mungkin. Sememangnya kalau tak disusun dgn betul, masjid tak kan dapat menampung jemaah yang ramai. Dataran masjid juga padat dgn jemaah. Setakat ni, alhamdulillah.... saya dapat solat dlm masjid dan 2 kali bersolat atas simen (saya terlewat) tp masih dlm masjid.

Saya perhatikan.... ramai juga jemaah2 kulit hitam dan kelihatan daif sekali... dari Nigeria... Somalia... dan mcm2 lagi. Negara yg saya tak pernah dgr pun byk. Telekung, baju yg dipakai mereka buruk2... kaki dan tangan kering menggerutu. Tapi, di sebalik fizikal yang kelihatan serba kekurangan itu, wujud perasaan kagum yang tinggi terhadap mereka2 ini. Mereka berusaha dan mampu dtg utk beribadah di sini. Mereka2 ini juga lebih sopan dari warga2 Turki (dan sejenisnya). Saya tak pernah nampak mereka2 ini sesuka hati menyelit masuk dlm saf dan mereka selalu beralah dgn kaum2 yg suka menerobos masuk dlm saf yang obviously sudah padat.

Ya Allah, lihatlah hamba-hambamu ini.... datang dari segenap pelusuk bumi, yang susah, yang senang, yang berpangkat, yang bawahan.... datang menziarahi makam RasulMu.... dan kemudian menyahut seruanMu utk menunaikan ibadah Haji, Ya Allah..... Kasihanilah kami.... berikanlah kami kekuatan untuk melaksanakan Rukun Kelima ini. Kurniakanlah kami kesihatan yang baik... peliharalah hati kami Ya Allah.... Lindungilah keluarga yang kami tinggalkan.....

Saya teringat.... Ayat 27 Surah Al Haj....
Dan serulah manusia menunaikan haji, nescaya mereka akan datang menyahut seruanmu berjalan kaki dan menaiki kenderaan dengan mengenderai unta-unta yang kurus, mereka datang dari ceruk rantau yang jauh.

Allahhuakhbar..... saya menyaksikan sendiri kebenaran ayat itu.....

Sabda Nabi saw...
Barangsiapa yang mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh menyampaikannya ke Baitullah, tetapi ia tidak menunaikan haji (hingga ia mati dengan tidak ada keuzuran) maka tidak ada halangan baginya untuk mati sebagai Yahudi atau Nasrani (dari segi seksanya).

Nauzubillah.....

Selalunya, saya akan menetap di masjid mulai sebelum masuk waktu Asar hingga Isyak (kecuali ada hal2 tertentu). Saya tak bergerak2 dari port asal saya dan kebiasaannya di tiang2 masjid, berdekatan dengan air-cond dan rak kasut (rak kasut juga disediakan di tepi2 ruang solat). Memandangkan tempoh berada di masjid agak panjang (pukul 2.30 ptg - 8.00 mlm), saya perlu mendapatkan tempat yang selesa yang boleh bersandar.

Alhamdulillah, Allah mempermudahkan saya dalam memelihara wudhuk. Kalau saya terpaksa keluar mengambil wudhuk, kemungkinan besar saya tak dpt lagi tempat yang selesa. Mungkin kena solat atas simen... atau kat luar (di dataran).

Saya lihat, lepas solat2 fardhu ni (bagi jemaah yang masih standby utk menunggu solat fardhu yang seterusnya), ramai yang bergelimpangan tido (saya pernah cerita di entry sbl2 ini).

Bersambung...

No comments:

Post a Comment