Tuesday, September 11, 2012

Kenangan Terindah (51): Bas Oh Bas

Assalamualaikum...

Sambungan dari Kenangan Terindah (50): Mina Yang Ditinggalkan

Pada awalnya... pergerakan bas, amat lancar. Tapi, sampai satu tahap.... slow sesangat. Lama sungguh kami menunggu giliran, tak tiba2. Manalah bas ni dah pergi? Tak kunjung tiba.... Ramai jemaah yg mengeluh sbb terpaksa menunggu lama.

TH ada juga offer, sesiapa yg nak balik ke Mekah dulu.... tapi kena berdiri menaiki bas. Sbb seat tu adalah utk jemaah asal yg menaiki bas bernombor tertentu. Ikut kata TH, Maghrib dah tak boleh nak jamak tamam sbb hari Tasyrik dah abih. Tapi, ada pakcik tu... (kelihatannya spt alim ulamak gak) kata masih boleh... sbb kita masih lagi hidup dalam `susah-payah'. Wallahualam. Saya tak solat tamam pun. Nanti sampai hotel baru solat Isya.

Sementara menunggu, saya pun ambil kesempatan bergambar kenang2an dgn sahabat2 saya yang sangat2 dikasihi... Antaranya.....


Dgn Ustazah Yati 

Dgn Zatul dan Dato' Mar

Dgn Makcik `Mary'

Tunggu bas dari dlm khemah

Lebih kurang 7pm, kami (saya dan abg) offer diri untuk naik bas - bukan bas kami - maknanya kami offer diri untuk berdiri. Sebelum menaiki bas, ada sedikit kekecohan berlaku. Untuk makluman, bas2 ni termasuk dalam urusan pihak muassasah.

Ada banyak bas kosong yg lalu... tapi tak nak berhenti di kws perkhemahan TH.  Puas org muassasah tu tahan bas tapi bas tak nak berhenti.... tahan dengan badan sendiri lak tu. Maksud saya, dorang berhenti depan bas, tak kasi bas bergerak. Siap gaduh2 lagi. Org muassasah tu buat mcm tu sbb suruh dorang ni bawak jemaah Msia ni balik ke Mekah.

Kata pemandu bas... (agaknya laa...) dia ada jemaah negara lain yg perlu diambil. Dia bukan ditugaskan utk mengambil jemaah M'sia. Tapi org Muassasah ni pulak bising2 suruh angkut gak org M'sia ni. Bertegang urat! Takut saya melihatnya. Tengah2 gaduh tu, dorang (muassasah) suruh jemaah M'sia ni naik. Wakil TH pun tak tahu nak buat apa daahhh....

Gerun pulak rasanya nak naik. Tak nak saya naik bas yg tu... Saya ajak abg naik bas yg belakang (dgn persetujuan wakil TH). Actually... bas belakang pun dlm situasi yg sama... maksud saya, dorang patutnya ambik jemaah dari negara lain. Tapi... dah kecoh2 mcm tu, dorang pun `redha' je mengangkut kami. Pemandu bas ni, tak bising2 mcm bas kat depan tu.

Akhirnya, kami naik bas yg belakang. Kami berdiri aja... sbb bas tu, bukan bas yg sepatutnya kami naiki. Tapi... org TH pulak suruh duduk sbb byk tempat kosong. Alhamdulillah... saya bebas memilih tempat duduk mana yg saya suka (padahal semua sama je, tp sbb ada pilihan....). Saya agak, mesti ramai yg buat Nafar Awal dan ada juga yg balik dengan kenderaan yg disewa. Memang ada jemaah yg sewa kereta  sendiri sbb nak balik cepat ke Mekah... tak nak tunggu bas lama2.

Journey took about 2 1/2 jam. Jalan jem sgt2. Honk sana sini. Saya... seperti biasa tidur dgn nyenyaknya dlm bas... Tak perasan dgn perjalanan bas yg tersekat2. Sedar2... dah hampir dgn hotel. Alhamdulillah....

Sampai hotel, jam dah menghampiri pukul 11 mlm. Saya................... terus masuk bilik air.... mandi.......

Lepas mandi.... bersembang2 jap ngan Kak Ainul... bercerita pasal bas. Kak Ainul ni dah balik awal sbb dia buat nafar awal. Menurut Kak Ainul, masa dia kursus haji... ustaz mmg dah cakap... perkara mcm ni mungkin terjadi. Katanya, pemandu2 bas ni akan lari ke kws perkhemahan negara lain (mcm Thai / S'pore) sbb jemaah mereka akan memberi tips pada pemandu bas. Jemaah M'sia biasanya tak bagi tips (sbb dah dipesan awal2 oleh TH).

Wallahualam....


No comments:

Post a Comment