Tuesday, September 18, 2012

Getaran Jiwa

Assalamualaikum...

Sambungan dari Updated: Bakal Tetamu Allah.

17 Sept. 2012.... bermulalah episod baru musim haji 1433H. Cerita haji saya pulak.... tak sudah-sudah lagi. Banyak perkara yang saya ingin kongsikan tapi kekangan masa membataskannya. Saya perlu mendahulukan apa yang lebih utama. 

Hari Sabtu 15 Sept 2012, saya menghadiri majlis kesyukuran sahabat baik saya yang bakal menjadi tetamu Allah. Beliau KT 17 akan mendaftar di Kelana Jaya pada 21 Sept 2012... tengahari.



Saya rasa mcm nak masuk dlm beg dia aje... hehe...

Dalam perjalanan balik ke rumah.... perasaan saya bercampur baur. Allah... Allah....  Rasa syahdu tiba2 datang melanda jiwa raga saya. Rasa jiwa saya bergetar.....

Cerita Kenangan Terindah saya belum lengkap, tapi.... semua kenangan itu kembali semula ke detik pertama kaki melangkah ke Kelana Jaya. Perasaan sungguh teruja untuk menunaikan Rukun Kelima. Mengimbau kembali saat menaiki bas dari Kelana Jaya ke KLIA dengan diiringi kenderaan polis.... tetamu Allah mendapat layanan yang sungguh istimewa. 

Teringat lagi.... 
  • bas yang dinaiki accident, bbrp jemaah cedera ringan. Bas bantuan sampai dengan segera. 
  • menaiki fligt Saudi Airlines... tiba di Madinah waktu hampir Subuh
  • urusan imegresen yang... ok bagi saya... 2 jam lbh krg
  • urusan mengimbas beg... dan seterusnya beg diuruskan sepenuhnya oleh TH
  • teringat pada penjual kad prepaid dlm bas (bas belum gerak).... nasihat saya jangan beli.... mahal.... sampai hotel nnt baru beli. Masa tu saya beli sbb tak tahu.
  • sampai Al-Haram Hotel dlm 1/2 jam... bersihkan diri dan terus ke Masjid Nabawi....
Dannn.... bermulalah kehidupan baru selama 8 hari di Madinah.... kemudian bergerak ke Mekah dan seterusnya....... Teringat juga Kenangan Yang Tak Indah.... Agak menakutkan saya... Tapi, alhamdulillah... yang tak indah itu, indah juga dikenang pada hari ini... pengalaman...

Masih segar lagi.....
  • suasana sewaktu bertolak ke Arafah...
  • keasyikan berada dekat denganNya pada waktu wukuf
  • bermabit di Mzd... di padang yang awalnya kosong tapi akhirnya dipenuhi lautan jemaah
  • bermalam di Mina dan melontar jamrah...
  • menikmati nikmat berjalan kaki sejauh 7km ke Mekah utk tawaf dan saie
  • dan seterusnya....demam di Mina...
  • kekecohan dalam urusan bas...
Sinopsis keseluruhan perjalanan Kenangan Terindah yang saya dan abg lalui.....

Ya Allah... Permudahkanlah urusan hambaMu dalam mencari keredhaanMu Ya Allah.... kurniakan mereka kesihatan yang baik... Peliharalah keselamatan mereka, Ya Allah.... Janganlah Kau palingkan hati mereka (dan juga kami) setelah Kau berikan petunjuk..... Hanya kepadaMu lah kami meminta dan hanya kepadaMu lah kami memohon pertolongan.

Allah... saya ingin ke sana lagi.... Saya rindu..... Saya rindu Rasulullah... saya rindu Masjid Nabawi... saya rindu Masjidil Haram.... Tempat yang sungguh tenang lagi mendamaikan...

Tahniah Mawar... manfaatkanlah masa yang dipinjamkan sebaik2nya di sana nanti. Rebutlah peluang berharga ini yang belum tentu akan muncul lagi selepas ini.....

Allahuakhbar... semoga ibadah ini mengubah sempadan iman ini ke arah yang lebih dekat denganMu... Amin.


No comments:

Post a Comment