Friday, July 19, 2013

Anak Aset ke Syurga atau Neraka

Assalamualaikum...

Wahai ibu-bapa, kalau hari ini anak-anak nampak agama itu kecil, itu adalah tanggungjawab ibu-bapa utk bagi dia nampak besar. Maknanya besar sungguh tanggungjawab ibu-bapa dalam menentukan anaknya syurga atau tidak. Adakah anak yang ada hari ini, mereka yang akan beratur berbaris memandikan kita? Yang akan memakaikan kita kain kapan? Yang menyembahyangkan kita?


Sesungguhnya, sangat2 benar apa yang ustaz cakapkan. Saya telah melalui pengalaman tersebut. Saya dapat rasakan apa yang cuba disampaikan oleh ustaz. Pengalaman memandikan jenazah mak saya sendiri. Bila menyentuh kulitnya, saya sentuh dengan perasaan yang sangat halus dan dilimpahi dengan kasih sayang. Saya sangat2 risau akan menyakitinya. Bila saya bersihkan badannya, terkenangkan susah payahnya memelihara saya dari kecil hingga dewasa. Bila membersihkan tangannya, hati berkata... tangan inilah yang memandikan saya, menyuapkan makanan ke mulut saya.... sewaktu kecil. Dan tangan ini jugalah yang memegang rotan sewaktu mengajar saya mengaji.

Sudah beberapa kali saya mengikuti kursus memandikan jenazah.... tapi lama dulu. Saya boleh buat tapi sentuhan saya mungkin kurang meyakinkan `ketua mandi jenazah' sebab tersangat2 berhati2 dan lembut. Beliau kurang yakin yang saya dapat membersihkannya dengan sempurna.... Disebabkan itulah beliau `take over'.

Allah.... tersentuh hati kala mendengar kata2 Ustaz Don. Bagaimanakah nanti.... bila tiba giliran saya.... bila tiba giliran abg... bagaimanakan nanti?

Selepas itu... bagaimanakah urusan di alam barzakh pula? Cukupkah? Pastinya tak cukup. Yang penting, tingkatkan usaha untuk mencari kebahagiaan `di sana' nanti. Lawan nafsu... lawan hasutan syaitan....

Ya Allah.... sesungguhnya hambaMu ini lemah... iman senipis kulit bawang.... iman turun naik. Cekalkan hati kami Ya Allah, teguhkan iman kami.... tambahkanlah khusyuk dalam solat kami.....


No comments:

Post a Comment