Wednesday, July 3, 2013

Umrah dan Ziarah (2)

Assalamualaikum...

Sambungan dari Umrah dan Ziarah (1).

Agak lama baru nak sambung cerita... dah ditinggalkan lama. Jika diceritakan semula, pasti tak begitu terperinci.. Anyway.......

On the way balik dari pasar kurma, kami singgah di Sofaikat Bani Saedah. Alhamdulillah, taman dibuka untuk lawatan pengunjung. Anak2 teruja melihat bunga2 yang mekar berkembang berwarna-warni dan rumput yang menghijau....





Keesokannya, kami dibawa melawat ladang Bani Hasyim. Kawasan persekitaran amat redup, menghijau, menarik dan selesa. Kami semua dipelawa duduk di suatu tempat yang memang dah disediakan kerusi untuk mendengar tazkirah. Di sinilah ustaz bercerita panjang lebar mengenai kisah pengajaran daripada buah kurma. Sangat bessttt mendengar tazkirah di kawasan yang sunyi dan nyaman ni. 


Ada beberapa cerita yang saya ingat-ingat lupa (mohon maaf jika tersilap). 

Menurut ustaz, `perkahwinan kurma' ada sejarahnya. Saya pun tak berapa ingat perinciannya... tapi, kesimpulannya... memandangkan pokok kurma jantan sedikit dan angin tak mencukupi untuk meniupkan debunga jantan ke pokok betina, maka Rasulullah menyuruh agar pokok jantan dipanjat dan diambil bunganya (benihnya), dikeringkan dan kemudian diikat di tengah2 bunga betina. Agak2 lepas 2 minggu baru dibuka. Jika tak dikahwinkan, biji benih ni akan gugur dan tak dapat disenyawakan.

Bagaimana nak bezakan pokok jantan dan pokok betina? Pokok jantan lebih tinggi daripada pokok betina dan daunnya seolah2 menjulang ke langit. Berbanding pokok betina, daunnya lebih melentok ke bawah. Cukup dengan hanya beberapa pokok jantan dalam sesebuah ladang sebab debunganya boleh digunakan oleh beratus2 pokok betina yang lain. Selagi ada debunga (yang dikeringkan), selagi itu boleh digunakan.  Kata ustaz lagi, uniknya..... debunga jantan ini berbau seperti air mani.


Cerita kedua pula berkenaan sejarah kurma ajwa. Menurut ustaz, pada hari itu Rasulullah berpuasa, tetapi Baginda tidak mempunyai apa2pun untuk dimakan ketika berbuka. Sedih, kan??? Kita kat sini, mewah dengan makanan sampai bersisa2 (astaghfirullahalazimmm). Maka, malaikat Jibrail datang kepada kepada kekasih Allah itu dengan membawa kurma. Biji kurma tersebut ditanam oleh Rasulullah. 

Cerita ustaz lagi, Rasulullah pernah bersabda bahawa sesiapa yang makan 7 biji kurma ajwa setiap hari, akan terpelihara daripada sihir... insyaaAllah, dengan izin Allah.

Cerita ketiga pula berkenaan sebatang kurma yang sering digunakan oleh baginda Rasulullah untuk bersandar. Tiba suatu ketika, Rasulullah tidak lagi bersandar kepadanya kerana telah ada mimbar baru. Tiba-tiba kedengaran suara menangis teresak2 dan rupa2nya suara tersebut datang dari pohon kurma tersebut. Lalu Rasulullah menghampiri dan memeluk batang kurma tersebut memujuknya.... Rasulullah  memberikannya 2 pilihan sama ada ingin hidup di dunia sehingga hari kiamat ataupun hidup bersama baginda di syurga nanti. Maka pohon kurma tersebut memilih untuk hidup bersama Rasulullah di syurga nantiAllahuakhbar.... pohon kurma juga sangat2 mencintai baginda..... 

Habis bercerita, ustaz kata..... "nanti beli kurma... bila balik rumah, jgn bagi orang dulu... cerita dulu kat bakal penerima kurma... Mudah2an, akan tercetus keinginan untuk datang mengerjakan umrah, haji... Mudah2an akan terhubung hatinya dengan Allah dan Rasul...". Hmmm, sempat ke nak bercerita wahai ustaz.....

Ada byk kerusi utk berehat
Tak tahu la samada dorang memang dok sini atau sebaliknya

Kawasan persekitaran yang bersih.... tapi tandasnya?? Sama je..

Swimming pool?
Setelah membeli belah sedikit (hehe)... maka perjalanan diteruskan ke Bukit Magnet. Actually, lawatan ke sini tak termasuk dalam pakej. Tapi atas cadangan saya dan persetujuan ahli rombongan semua, maka kami pun sampai sini dan sebuah lagi ladang kurma milik rakyat Malaysia.

Kita cerita pasal Bukit Magnet dulu. Kebiasaannya, lawatan ke Bukit Magnet termasuk dalam pakej2 umrah. Tapi, pakej yg saya pergi ni kan pakej bajet, maka tiada dimasukkan dlm aturcara. Maka, kami tambah SR10 seorang. Ok je sebab masing2 excited nak pergi.

Perjalanan ke sini, menyusuri Jabal Uhud. Kawasan ini terletak lebih kurang 30 - 40 km dari Madinah. Apa yang menarik di sini adalah fenomena yang mampu menggerakkan kenderaan untuk bergerak selaju 100 - 120 km/j dalam keadaan gear neutral.

Dlm perjalanan ke Bukit Magnet



Lihatlah kaki driver yang bersila... tak tekan pedal minyak pun
Menurut ustaz, telah berlaku beberapa kemalangan di sini disebabkan kelajuan yang tidak dikawal dengan baik. Ada juga yang melibatkan jemaah dari Malaysia. Driver kena control brake, jika tidak mungkin kelajuan akan bertambah. Satu lagi yang menarik, jika air ditumpahkan di kawasan ini, air tersebut akan bergerak menuju ke arah depan (tarikan magnet), naik dari tempat rendah ke tempat yang lebih tinggi. Kuasa Allah. Saya ada juga google... terdapat di beberapa kawasan lain di bumi ini yang mempunyai fenomena yang sama seperti ini. 

Dalam perjalanan balik, kami singgah ke sebuah lagi ladang kurma milik usahawan dari Malaysia. Global Ikhwan Sdn Bhd (GISB) adalah satu2nya syarikat Melayu yang ada ladang kurma di sini. Saya google2, syarikat ni mcm ada kena mengena dengan Al-Arqam??? Ye ke? Atau kebetulan nama yang sama? Kami di sambut oleh Syeikh ____ (owh, serius tak ingat nama - buku catitan saya hilang). 




Air semulajadi yang masin seperti air garam.
Suatu keajaiban di sini, di mana ladang kurma ini mendapat limpahan air masin yang banyak. Mana datangnya ye? Sedangkan kawasan ni jauh beribu batu (ye ke?) dari kawasan pantai. Daannnn... air masin ini sangat2 sesuai untuk penanaman kurma. 


Bila melalui kawasan ni, terasa2 macam berada di Kelantan pulak.... Sepanjang laluan ada kalimah2 yang membesarkan Allah.


Kami dihidangkan dengan cekodok kurma dan jus kurma. SubhanAllah.... sedapnya.... Cekodok tu pulak masih panas! Nikmatnya.... ke... perut dah mula rasa lapar? Ntah la... tapi yang pastinya, jus kurma sejuk dan cekodok kurma yang panas tu laku sungguh! Saya sendiri tak begitu meminati kurma (makan gitu2 aje), tapi yang ni... sedap sangat. 

Hmmm... enaknya...
Sambil2 tu... dengar tazkirah ye...

Kawasan persekitaran yang tenang dan mendamaikan.... disuburi dengan sistem pengairan air masin yang sangat jernih.





Itik pun ada juga...
Kurma yang dikeringkan... for display only


Kurma jantan yang diketuk2, terlerailah debunganya...
nampak yang mcm serbuk putih tu??

Kurma jantan yang didekatkan dengan kurma betina

Ini pokok kurma jantan.... tinggiiiiiii....
Lihat daunnya yang menjulang ke atas
Ada ramai yang melayan kami (perempuan).... lelaki pun ada juga. Sesekali saya confuse, adakah `dia' ni salah seorang daripada rombongan kami? Maklumlah, saya pun tak mengenali kesemua ahli rombongan yang berjumlah 40+ orang... Bila mendengar cerita2, barulah saya dapat mengagak... mereka2 ini adalah Malaysian yang tinggal di sini... bekerja di ladang kurma ini.

Wah! Bertuahnya dapat mencari rezeki di bumi Madinah.... dengan syarikat M'sia lagi. Yang memeranjatkan saya, mereka dah berkahwin dan suami mereka ada yang tinggal di Malaysia... (yg saya interview tu la - 2 org). Kagum sebentar! Cantik2 pulak tu...... sangat cantik! Hmmm... menariknya cerita ni... hehehehe. Saya pun bertanya lagi dan lagi... (ayyokkk..). Lepas tu `dia' kata... `kebanyakannya di sini poli'. Saya agak blur. Apa kena mengena poli dengan mereka2 ni? Saya yang tak paham2 ni, bertanya lagi.... `Ada politeknik kat sini???'... dan `dia' tersenyum simpul. `Bukannnn... poligami.....' katanya.... Allah... malunya saya...

Sebahagian ahli rombongan 

Sini pun ada pool... anak2 ni sangat teruja... Pandang aje laa....

Jabal Uhud...
Rupa2nya.... Jabal Uhud ni sangat2 besar dan panjang
Selama ni, yang terlihat cuma pandangan dari makan syuhada Uhud je...

Ada jugak tempat `menuai' di sini... Jubah2 pun ada dijual
Gambar ni tak menampakkan keseluruhan kedai
Bersambung ye....

6 comments:

  1. salam. ni trip akak yang baru2 ni punyer ke?
    (farhanah)

    ReplyDelete
  2. Wassalam.... tak de la baru,Farhanah.. Bulan 3 cuti sekolah hari tu... La ni, Masjidil Haram pun dah byk berubah...

    ReplyDelete
  3. banyak tempat menarik akak gi.. saya alhamdulillah berpeluang jugak pergi ke bukit magnet.. mmg kagum bila bas bergerak sendiri dgn kelajuan 90km/j. subhanallah...

    mudahan dimurahkan rezeki utk kesana lagi dgn putera puteri .. aminn

    ReplyDelete
  4. Citernya tak abih2 lagi Selly.... ntah bila nak cerita kat Mekah pulak... Busy yg ntah hapa2...

    ReplyDelete