Wednesday, July 24, 2013

Nikmat Yang Tidak Dapat Didustakan

Assalamualaikum...

Salam Ramadhan semua... Hari ni, dah masuk 15 Ramadhan. Sekejap je masa berlalu... Kumpulan tadarus yang saya join pun dah menamatkan bacaan 30 juzuk Al Quran pada pagi tadi. Alhamdulillah... Sebenarnya, teringin nak ajak mengulang tadarus lagi... tapi, saya segan...

Kami baca setiap hari, selepas solat subuh berjemaah hingga pukul 8.30 - 9.00 am. Ahli kumpulan yang tetap... 9 orang termasuk imam yang menyemak dan menyumbang bacaan. Memang semuanya bersemangat nak baca... kadang2 tu, siap mintak dengan ustaz nak baca lebih.

Gambar pada hari ini 
First time saya join tadarus kat masjid. Sebelum2 ni, kat office je... tapi kat office tak puas sangat sebab kami tak baca/semak keseluruhan Al Quran. Di office, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan diagihkan beberapa juzuk untuk dibaca. Ye la... masa terbatas... hanya boleh baca during lunch hour. Petang - masing2 rushing nak balik.

Di MBA, ada 2 sesi tadarus.... satu selepas terawikh dan satu selepas Subuh. Saya join selepas Subuh. Mak dulu join selepas terawikh... balik rumah mesti 12am ke atas. Lambat... kan? MBA buat 20+3 solat terawikh... lepas tu ada moreh dan seterusnya baru start tadarus. Tu yang mak lambat balik tuuu... Masa untuk bertadarus sesi malam juga amat terbatas...

Kesian mak, kan.... disebabkan menjaga anak2 saya, mak terpaksa join tadarus malam sebab waktu pagi nak menyiapkan Sabrina sekolah agama. Kini.... mak dah tiada... mudah2an mak memang betul2 `berehat' di alam baru.

Macam mana saya boleh join tadarus pagi? Kan saya tengah cuti semester sekarang. Semester baru akan bermula September nanti. So, sepanjang Ramadhan dan hampir sepanjang Syawal saya dalam cuti semester.

Ya Allah. Dulu... inilah yang saya inginkan. Menjadi suri rumah sepenuh masa... dan join aktiviti2 yang saya suka dalam keadaan yang tenang... tanpa tuntutan kerja pejabat, tanpa tuntutan assignment, exam dsb. Betul2 sepenuh masa. Kini Allah makbulkan hajat saya tu walaupun untuk tempoh lebih kurang 2 bulan. Subhanallah... siapa sangka hajat saya tersebut Allah kabulkan dalam cara sebegini.


Maka, yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu dustakan? (Surah Ar Rahmaan)


No comments:

Post a Comment