Sunday, March 27, 2011

Syarat2 Wajib Haji dan Rukun Haji

Aku datang menyahut panggilanMu Ya Allah
Aku datang menyahut panggilanMu
Aku datang menyahut panggilanMu
Tidak ada sekutu bagiMu
Aku datang menyahut panggilanMu
Sesungguhnya segala pujian dan nikmat
Adalah milikMu juga dan segala kekuasaan
Tidak ada sekutu bagiMu

Seperti biasa, class dimulakan dgn talbiah beramai2... (oh ye, class haji setiap hari Sabtu, lepas Isya' hingga 10.30 mlm). Dengan semangat mengalunkan talbiah, terasa meremang bulu roma, meresap ke dalam jiwa...... teringat masa mengerjakan umrah dahulu.... Mlm ni adalah penerangan tentang Rukun serta Wajib Haji dan Umrah.

Apa bezanya rukun dan wajib? Rukun, kalau kita tertinggal... maka Haji/Umrah tak sah... tapi, kalau wajib, kita tertinggal.... maka Haji/Umrah adalah sah tetapi kena dam. Hmmm... sebelum tu, biar saya catat secara ringkas, syarat2 wajib haji
  1. Islam
  2. Berakal - kalau org gila tunai haji, maka tak sah hajinya
  3. Baligh - kalau seorang kanak2 telah menunaikan haji, ia wajib mengerjakan haji apabila sudah baligh kelak. Haji yang dilaksanakan sbl baligh, tidak menggugurkan haji yg difardukan ke atasnya.
  4. Merdeka - tak wajib ke atas hamba, tp sah hajinya
  5. Berkuasa - berkeupayaan menunaikan haji sama ada berkuasa dgb sendirinya, ataupun dgn bantuan org lain (upah).
Hmmm.. sahabat2 saya ni, dah daftar haji belum? Kalau belum, eloklah daftar skg... jgn sahabat2 ingat, dgn menabung di TH bermakna sudah daftar haji.... takkkk..... Kalau daftar skg, may be turn pergi haji nanti tahun 2030... bayangkan umur kita masa tu berapa... laratkah kita nak mengerjakan haji di usia lanjut sebegitu?

Jgn kata tak de duit, mulalah menyimpan sedikit2.... insyaAllah, rezeki ttp ada. Daftar shj dulu.... Tapi, nak daftar kena ada dlm akaun min RM1,500.00 (kalau tak silap). Lepas tu, tambahlah sikit2... RM10 sebln pun tak pe... bila ada duit lebih nanti, tambahlah byk sikit. Haji ini wajib ke atas setiap umat Islam yg berkemampuan. Kewajipannya, hanyalah sekali seumur hidup. Kalau dah lebih dr sekali, haji yg ke2 dan seterusnya adalah haji sunat.

Rukun dan Wajib Haji pula...
  1. Berniat Ihram (rukun)... di Miqat (wajib)... seterusnya, meninggalkan larangan2 ihram (wajib)
  2. Wukuf di Arafah (rukun) dan mabit di Muzdalifah (wajib)... seterusnya, melontar Jamrah Aqabah/Kubra (wajib)
  3. Bercukur/bergunting (rukun)... masa ni, dah terlepas dr larangan ihram melainkan yg berkaitan nikah kahwin... yg lelaki, dah boleh pakai baju biasa.... masa ni lah yg dinamakan Tahallul Awal. Kemudian, mabit di Mina (wajib) dan melontar 3 Jamrah (wajib)
  4. Tawaf (rukun)
  5. Saie (rukun)
  6. Tertib pada kebanyakan rukun.
Tapi, kalau lepas Jamrah Aqabah, then balik terus ke Mekah buat tawaf, then saie... bercukur, kita dapat status Tahallul Thani... pas tu balik balik ke tempat melontar... utk lontar 3 jamrah...

Kenapa dinamakan tertib pada kebanyakan rukun? Sbb, dibolehkan bercukur/bergunting mendahului tawaf dan saie... Kalau umrah, tak boleh... bercukur/bergunting mesti last sekali... Hmmm.... kalau tak paham/tak belajar... dikhuatiri mengikut2 amalan org lain, yg belum tentunya betul.... Akibatnya, haji tak selesai.... dan kita masih dlm ihram sampai di Malaysia.... takutnya.....

No comments:

Post a Comment