Thursday, August 30, 2012

Kenangan Terindah (49): Lontaran Terakhir

Assalamualaikum....

Sambungan dari Kenangan Terindah (48): Demam

Gigih saya nak menyiapkan cerita pasal Kenangan Terindah saya ni... saya harap, boleh complete before sahabat saya pergi menunaikan haji tahun ni. Aja..aja.. fighting!

Rabu, 9 November 2012 bersamaan 13 Zulhijjah 1432H. Hari ini merupakan hari terakhir di bumi Mina.  Alhamdulillah, kesihatan saya bertambah baik.... w/pun masih ada saki baki rasa lemau sbb demam. Ramai juga yg keluar menuju ke Jamrah since 3am... Mereka buat lontaran utk 12 Zulhijjah dulu... Lepas tu, lepak2 di kawasan2 sekitar sementara menunggu waktu Subuh... lepas tu solat Subuh... lepas tu melontar untuk 13 Zulhijjah. 

Saya? Tak la... Biarlah saya buat kedua2nya pada 13 Zulhijjah. Saya tak nak menyusahkan diri bangun pagi2, mengharungi kedinginan pagi dan solat Subuh pun belum tentu di mana. Biarlah saya buat dgn cara yg saya fikir lebih selesa....  

Seperti sebelum2nya, saya dan abg keluar melontar Jamrah selepas selesai solat Subuh. Hari ni, kami berdua shj. Memandangkan kami tak melontar semalam, maknanya hari ni kena buat double laaa....  Macam2 saya pikir, cam na la keadaannya ye? Saya bukan fikirkan cara melontar, cuma saya memikirkan kaedah melontar... (errr, apakah maksudnya?). 

Bukan... maksud saya... Bolehkah saya buat u turn di level yg sama? Tak kena marah dgn peg. keselamatan Saudi tu ke? Ye la... kot2 cara saya tu boleh menyumbangkan kesesakan di sekitar Jamrah sbb melawan arus... Kalau tak boleh buat u turn di situ, kat mana saya nak masuk balik ke kws Jamrah? Tak kan nak kena turun balik, meredah kesesakan dan lepas tu naik semula? Saya belum pulih sepenuhnya.... Ohhh... tak tau... tak tau... Just go with the flow. InsyaAllah, semuanya akan ok. 

Alhamdulillah, suasana di Jamrah tak sesak dgn jemaah. Masa kami sampai di Jamrah Wusta (slps Sughra), saya terlihat bbrp org jemaah berjalan melawan arus, berpatah balik ke belakang. Dorang tak kena marahpun... ok jek. Syukur... hati saya berbunga2. Maknanya kami tak perlu turun bawah dan berjalan jauh utk u turn bagi membuat lontaran round kedua. Kami boleh u turn di atas ni sahaja. 

Subhanallah... Akhirnya... saya dan abang dah melengkapkan pekerjaan haji. Bermula dgn niat ihram haji (rukun), meninggalkan larangan2 ihram (wajib), wukuf di Arafah (rukun), mabit di Mzd (wajib), mabit di Mina (wajib), melontar kubra @ 10 Zulhijjah (wajib), tahallul awal (rukun), melontar @ 11 Zulhijjah (wajib), tawaf (rukun), saie (rukun), melontar utk 12 dan 13 Zulhijjah (wajib). Khalas!

Alhamdulillah.... Syukur... Semuanya berjalan lancar atas kehendakNya. Selesailah tanggungjawab kami menunaikan Rukun Islam Kelima..... yang diwajibkan hanya sekali seumur hidup ke atas setiap muslim yang berkemampuan.  

Saya dan abg - masing2 mengucapkan tahniah. Kami berhasrat untuk mengadakan kenduri nasi mandy sebagai tanda kesyukuran, sekembali ke Mekah nanti.

Hehe....

No comments:

Post a Comment