Saturday, April 14, 2012

Kenangan Terindah (13): Air, Dobi dan Hanger

Assalamualaikum...


KT 9 ditempatkan di Qasr Al Shourouq

Di Madinah dan juga Mekah.... saya selalu mandi malam.... maksud saya, slps Isyak... lepas tu baru makan mlm. Tapi, di M'sia pun apa kurangnya... sama gak. Cuma di M'sia... x de sape nak tegur saya... abg pun sama mandi mlm gak. Dah tak boleh nak adjust sbb sampai rumah (slps jemput anak2 dari skolah) dah 7.30 pm... pas tu terus mkn sbb s/ada saya buka puasa dan abg teman saya ataupun abg buka puasa dan saya teman abg. Pas tu... tak kan nak mandi terus sbb still kenyang, kan.

Errr... cerita lain pulak.

Berbalik pada mandi mlm di sini... kenapa saya suka mandi mlm? Sbb, kalau mandi slps Asar, badan akan berpeluh2 balik slps solat Maghrib/Isyak. Perjalanan pergi dan balik dr masjid yg berpusu2 dan sibuk... beramai2 dgn jarak lbh krg 650m tu akan menyebabkan bdn berpeluh2. Tu sbb saya mandi lepas balik masjid (lepas Isyak). Roomate saya selalu tegur dan bg nasihat kat saya... `Sue... tak elok mandi malam... nanti badan sakit'.... tapi saya mandi jugak, sbb rasa tak selesa nak tido dgn badan berlengas.

Setiap kali mandi, saya mandi air panas. Sangat panas air dia... rasa berasap kepala kalau basah rambut.... tp saya mandi gak... Sebelum mandi.... berpeluh, slps mandi pun berpeluh. Tp peluh lepas mandi, kira ok la kan sbb badan dah bersih. Puas saya adjust air tu... tak pasang heater pun... Ke... heater rosak? Linda (roomate saya) siap tadah air dlm baldi dan lepas tu letak ais lagi dlm air yg ditadah. Nak sejukkan air tu la...Rindu nak mandi air bersuhu bilik.

Lama2 saya terpikir... bukan heater rosak... tapi mmg air di sini panas disbbkan cuaca yg panas. Sampai mcm tu skali. Mmg suhu sgt panas masa ni.... berpeluh manjang. Disebabkan slalu berpeluh2, saya basuh telekung samada selang sehari ataupun tiap2 hari... depends.

Psstt.. di sini, saya bukan bg nasihat utk mandi malam ye... saya cuma bercerita perihal diri saya shj dan tak ada kena mengena dgn sesiapa.

Untuk makluman, semua hotel di Mekah tak de tangki air (oopps, saya tak pasti dah tulis pasal ni atau belum). Air dihantar ke hotel dgn menggunakan lori tangki.... Jadi, berjimat cermatlah menggunakan air. Alhamdulillah, bekalan air di hotel yg saya duduki tidak pernah putus.

Lori hantar air

Pernah saya berborak dgn jemaah M'sia yg dtg dgn pakej swasta. Katanya, agent dr agensi tu pesan.... jgn basuh baju di hotel.... sbb takut air habis. Agent tu mungkin juga menyampaikan pesanan dari empunya hotel. Katanya lagi... kalau nak basuh baju, hantar dobi. Ouch! Alhamdulillah, kami yg pergi thru muassasah ni pun tak dipesan mcm tu.

Payah la kalau asyik nak htr ke dobi. Harga dobi pula meningkat hari demi hari, seiring dgn peningkatan kemasukan jemaah ke Mekah. Mula2 sampai sini, harganya SR8 sehelai dan boleh mencecah SR15 sehelai bila mendekati hari wukuf. Dorang ikut helai, bukan timbang. Kami basuh je dlm bilik air.... pas tu sidai kat roof top hotel.

Beli tali kat kedai... harga ikut kepanjangan tali... Pas tu, sila la tunjukkan kreativiti masing2 utk memeriahkan kws roof top. Sangkut sana.. sangkut sini... silang sana.. sini..



Kami jemaah KT9, kan jemaah yg awal2 hadir samada di Madinah/Mekah. Masa check in hotel ni pun, group kami je yg masuk dulu... kalau tak silap sampai tingkat 3 atau 4 (dan dipenuhi dgn jemaah KT lain hari demi hari). Makanya... bebas la nak buat penyidai cara apa pun. Sidai kain pun tak perlu nak rebut2 tempat.

Cuma, rasa seram sikit nak naik roof top sorang2 (tingkat 11 ke? Lupa dah...) sbb kwsnya amat sunyi dan tak didiami. Ada byk bilik kosong... Kalau apa2 jadi, org tak tahu melainkan ada org lain yg naik atas. So, mesti naik ditemani suami atau kawan2.

Sidai kain..... kejap je dah kering... 2 jam? Kalau lewat angkat, kain akan bertukar jadi keropok... heheheh... gemersik.

Dah alang2 naik atas tu.... snap la gambar sekeping dua...
View dari roof top.



Alhamdulillah.... kain baju yg saya sidai, tak pernah hilang di sini. Tapi... ramai lagi yg lain... yg kehilangan jubah, kain ihram dsb... Astaghfirullah... dekat sini pun, ada yg sanggup buat mcm tu. Hmmm... mungkin ada yg terambil, tapi kalau dah disedari yg itu bukan milik sendiri... letaklah kembali di tempatnya. Atau... mungkin berterbangan.. sbb angin agak kuat di situ. Wallahuallam.

Dan... semakin hari, semakin ramai yg sidai di situ. Maklumlah... jemaah dah bertambah. Dan... mcm2 sungutan la yg saya dgr.... tali kena ambillah, kain kena alihlah... kain masih basah, tp dialihkan juga lah... Hmmm.. mcm2. Ada yg tinggal mesej lagi kat pintu... minta dipulangkan pakaian yg mungkin telah diambil secara tak sengaja. Ada pulak yg berbalas mesej (kertas) suruh berbakti mengongsikan (ada ke word ni...) tali. Allahuakhbar.... hanya Allah yg mengetahui segalanya. Bila diingat2 balik... jadi senyum sendiri....

Oh ye... di Madinah/Mekah... tak de jual hanger ye... sila la standby bw hanger sendiri.. Bawa hanger besi yg tahan lasak tu. Sesiapa yg tak bawa hanger, boleh je mintak kat kedai2 jual baju tu ataupun dpt hanger free kalau beli baju. Tapi, hangernya...... alahai..... melentok liok, senang nak dibentuk2 kan...


Ha.... tu la hangernya... Kak Mar yg bengkokkan utk persediaan masuk toilet kat Masyaer nanti.. Keratif nya la saintis tuh... heheheh...

No comments:

Post a Comment