Saturday, April 28, 2012

Kenangan Terindah (17): Penjaga Haram

Assalamualaikum...


Pengalaman saya mengerjakan umrah 1998 dan 2001,  pengawal masjid wanita memang sentiasa ada dan beg akan diperiksa setiap kali hendak masuk ke masjid. Masa tu, kamera mmg tidak dibenarkan utk di bawa masuk. Pernah saya tangkap gambar merpati2 di luar masjid dan tiba2 pengawal dtg dan memarahi kami sambil menunjukkan isyarat tangan yg bergari. Fuhhhh.... ngeri! Tu... gambar di luar masjid, kalau dlm masjid ntah cam mana pulak. Tak termimipi langsung la utk bergambar di dlm masjid.

Tapi skg lain..... dah bebas bw keluar masuk kamera. Snap gambar pun boleh sesuka hati.... paling2 pun dpt teguran dari mereka...

Hmmm... saya teringat suatu peristiwa yg buat saya senyum sendiri. Masa tu saya berada di tepi tangga di dataran Ka'abah. Berdiri. Tak ingat abg pegi mana masa tu. Saya cuma nak capture sekeping gambar, dari pandangan level yg sama... gambar kegiatan tawaf yang sangat2 memukau pandangan mata saya tu. Hanya menggunakan hand phone... bukan kamera (saya kan tak bw kamera).

Tiba2 ada sorang tu (saya agak penjaga masjid) menegur saya sambil isyarat tangan yg turun naik.... dan berkata.. "Hajjah.. taubat... taubat..." Nyeh2x... Tapi saya dpt juga... degil!

Mungkin ini la gambarnya.... saya pun tak ingat 
Since first day di Mekah (11/10/2012) saya tak nampak penjaga2 masjid wanita. Penjaga lelaki sentiasa ada di setiap pintu.... saya tak nampak pula pemeriksaan terhadap jemaah lelaki. Apakah tiada lagi pemeriksaan beg dilakukan dan jemaah bebas membawa apa shj? 

Tapi hari ini 18/10/2011, pertama kali sepanjang berada di Mekah, saya nampak pengawal masjid wanita dan mereka memeriksa beg. Saya agak, mungkin mereka berada di pintu2 yang menghadap tower ni je kot... sbb di sini kws yg sibuk dan padat. Kecurian juga sering berlaku di kws ini sbb terlalu ramai org dan berhimpit2. Selalunya, kami masuk masjid melalui Babul Fatah dan kws2 sekitarnya... dan tak pernah pula di periksa. Adakah mereka hanya berada di kws hot spot shj? 

Taaaakkkk.... sebenarnya, mereka dah mula beroperasi...mungin sbb jemaah dah bertambah2. Saya sendiri tak pasti barang apa yg dilarang utk di bawa masuk.. sbb h/p saya tak dirampas pun. Kalau di Madinah hari tu, h/p berkamera tak dibenarkan masuk. Kdg2 terfikir.... kemunculan mereka2 menambahkan kesesakan di pintu2 masjid. Jemaah berpusu2 nak masuk masjid, tapi tertahan sbb beg perlu di periksa terlebih dahulu. Tapi, tu semua utk keselamatan jemaah juga. 

Tapi..... saya cuba utk mempercepatkan proses kerja mereka. Setiap kali nak menghampiri penjaga2 masjid ni, saya dah siap2 buka zip beg dan buka beg tu seluas-luasnya2. Hasilnya, tempoh pemeriksaan beg hanya sebentar cuma dan bayak kali juga bahu saya diusap2 oleh mereka. Mungkin sbg tanda terima kasih krn memudahkan pekerjaan mereka....

Beg saya besar dari beg sling yg TH provide sbb saya bw tafsir sendiri dari Malaysia dan tafsir itu agak besar (utk kemudahan saya juga). Saya jarang guna sling bag TH tu sbb tak boleh memuatkan tafsir Quran saya. Biasanya saya guna masa buat umrah shj sbb masa2 tu tak sempat nak ngaji (sbb focus on umrah). 

Tag `Malaysia' yg dibekalkan TH utk dijahit di telekung... puunnnnnn saya tak lekat/jahit kat telekung. Sbb apa ye? Tak sempat nak jahit sbl bertolak ke Madinah... sibuk dgn hal dunia... Astaghfirullahalazim...


No comments:

Post a Comment