Sunday, May 6, 2012

Kenangan Terindah (20): Berita Dari Rumah

Assalamualaikum....


Jumaat, 21 Oktober 2011... Hari ini dpt sms daripada kakak (anak sulung saya, Form 1 masa tu) suruh call rumah segera. Segera? Hati saya dah risau, cemas... Allah.. lindungi mereka Ya Allah. Immediately kami bukak skype dan chat.

Rupa2nya... mak terlibat dlm kemalangan kecil. Masa tu, balik dari menghantar anak2 saya ke sekolah. Incident terjadi hanya bbrp meter dari rumah kami (2-3 meter) ... mak dah nak sampai rumah sgt2 dan tak perasan yg dia tertidur sambil drive. Mengantuk yg amat sangat!

Mak terlanggar kereta yg mmg tengah berhenti... kereta yg di park di hadapan rumah jiran kami. Masa berlanggar tu pun, mak masih tak perasan sgt apa yg sdg terjadi... sehinggalah ada bbrp org jiran keluar melihat apa yg terjadi. Ya Allah.... mengantuk sungguh tu.

Alhamdulillah... tak de kecederaan tubuh badan. Cuma kereta je cedera agak teruk. 

Kesian mak. Mesti dia cemas, menggelabah dan rasa kelam kabut tak tau nak buat apa... nak ngadu kat sape... Tak pernah terlibat dgn kemalangan, kali ini terjadi kemalangan dan kami tiada bersama. Alhamdulillah, kami dikelilingi oleh jiran2 yg prihatin dan baik budi. Abg Megat suami isteri byk menghulurkan bantuan dan membantu urusan baik pulih kereta mak dan kereta jiran. Sangat2 berterima kasih padanya sbb sikap prihatinnya.

Saya terfikir.... adakah ini akibat dari sbb saya tak nak buat qurban spt yg disarankan oleh petugas kaunter TH semalam? Tapi, itu... beliau yg tersilap dan saya hanya meminta kembali wang saya. Mungkin juga beliau fikir saya yg silap... wallahuallam... hanya Allah yg mengetahui segalanya dan saya yakin saya di pihak yg benar. Saya tak marah2 pun, tak bersungut2 pun... saya betul2 mengunci mulut saya dari bersungut dan compaint. Begitu juga dgn hati saya.... redha aje, kalau tak dpt duit tu kembali... (usaha - tawakkal - redha).  Saya juga merujuk kpd ustazah Fathimah (pembimbing ibadat haji TH)... meminta nasihat darinya dan beliau juga bersetuju dgn tindakan saya...

Apa2pun... sebaik menamatkan perbualan dgn mak, saya segera sujud syukur (sbb mak tak apa2) dan solat taubat... Ampunkan saya Allah... Ampunkan segala salah dan silap saya... Peliharalah keselamatan ibu dan anak2 yg kami tinggalkan...

Malamnya.... lepas Isyak, saya follow up semula dengan petugas wanita tersebut. Adakah dia telah reverse kembali wang saya seperti yg dijanjikannya semalam? Dukacita... jawapannya... tidak. Hmm, apa lagi yg saya boleh buat? Semalam, saya ada terpikir nak tanya beliau samada beliau berhajat utk buat qurban atau tidak? Kalau ya, bolehlah kita buat sistem barter... Tapi, saya segan nak mengutarakan pendapat saya... 

Tiba2, rakan setugas beliau membisikkan sesuatu kpd beliau.....

Rupa2nya, rakannya mencadangkan ...sama seperti apa yg saya fikirkan... Dan bertanya kpd saya, setuju ke? Saya memanglah bersetuju dan saya tanya kembali kpdnya... "Awak setuju ke? Ikhlas kah? Jgn sbb terpaksa..." Beliau kata... "Ye, kak... memang saya nak buat qurban pun, tapi belum sempat lagi sbb sibuk sgt"... Beliau juga menyerahkan cash kpd saya sbb tanak buat reverse... katanya, nnt KPI nya jatuh... (See, I told u oredi).

Alhamdulillah... segalanya selesai secara baik.

No comments:

Post a Comment