Saturday, May 19, 2012

Kenangan Terindah (24): Atikah

Assalamualaikum....


Masih lagi cerita bertarikh 24 Oktober 2011... Selesai melaksanakan umrah, kami balik ke hotel dan bersihkan diri. Badan saya mula rasa tak sedap, hidung dah mula rasa perit, nafas dah mula rasa panas. Alhamdulilah, saya tak pernah lagi dihinggapi batuk atau sakit tekak... cuma rasa nak demam2 manja je...

Bila menginjak malam, rasa tak sihat makin menjadi2. Saya semakin tak larat dan terpaksa ke klinik (ditemani abg) utk minta ubat. Ni, 2nd time gi klinik... mula2 dulu kat Madinah and this is for the 2nd time. Klinik berada di tingkat M, hotel yg sama. 

Alhamdulillah, org tak ramai.... sekejap je giliran saya dah sampai. Jumpa doktor sekejap dan ambik ubat. Pas tu, ingat tak sabar2 nak titon dahh... katil dah melambai2. Taappiiii.... signal wifi kat klinik tu.. kuat! Kami pun stay kejap... surf internet, baca emel opis yg melimpah ruah.

Tiba2...... ada seseorang menegur saya... "Sue!" Saya pun angkat kepala... Owhhh, Atikah! Kwn sekursus kami... Kwn yg kami dah lama cari... Atikah dtg dgn suaminya, Shamsul... juga sekursus, tapi mereka dtg dgn Gemilang. Yg saya ni, asal nampak telekung Gemilang je, pasti tertinjau2... kot2 la jumpa Atikah.... Dulu, beliau ada beritahu kami dorang KT brapa... tp saya tak ingat la pulak. Saya ada cerita pasal mereka di sini dulu.

Dan kini kami bertemu..... Alhamdulillah.... 

Saya dan Atikah
Padankan saya rasa hati ni kuat sgt nak ke klinik. Rupanya Allah nak pertemukan kami di sini.... Seronoknya..... Allah makbulkan permintaan saya. Hilang rasa demam dan tak larat tadi.... Atikah ke klinik sbb menemani suaminya yg kena gout (cam ni ke eja?). Apa lagi... berborak panjang la kami.... Saya pun dah lupakan katil yg melambai2 tadi. 

Tak lama kemudian, Shamsul pun keluar, selesai berjumpa doktor. Kami lihat, dia memakai ihram. Rupa2nya, mereka memilih utk buat haji ifrad (menunaikan haji dulu, kemudian umrah). Wow! Tahniah.... Sungguh kagum. Agak lama juga mereka berihram... kena jaga pantang larang. Kalau dikira2.... hari wukuf lagi 12 hari. 

Kalau saya, yg payahnya... bab rambut la. Kalau basah rambut (mandi), rambut mesti gugur... (even kalau tak basuh rambut pun, rambut boleh gugur... inikan pula kalau basuh rambut). Kalau tak basuh kang, sakit pulak kepala saya. Sememangnya, kalau rambut gugur sendiri masa kita dlm ihram adalah tak salah dan tak dikenakan dam.... tapi, saya takut timbul was2..... Lain la kalau saya b.o.t.a.k. nyeh2X.

No comments:

Post a Comment