Sunday, May 6, 2012

Kenangan Terindah (22): Fikirkanlah

Assalamualaikum...


Ahad, 23 Oktober 2012... Saya mula rasa tak sedap badan... nafas rasa panas dan badan rasa sakit2 sedikit... Badan rasa tak kuat, maka kami solat Zuhur dan Asar di masjid yg berdekatan shj. Subuh, Maghrib dan Isyak di Haram. Allah... Allah... mudah2an ianya hanya sementara....

Saya kagum dgn Abg Shamsul, suami Kak Ainul. Tak pernah miss solat 5 waktu di Haram w/pun pada ketika itu dia demam panas. Kuat betul semangat dia dan rapuh betul semangat saya... Saya juga kagum dgn Kak Mar (Dato' Mar) dan suaminya Abg Syukur yg sgt2 rajin beriktiqaf di Haram dari pagi membawa ke malam. Allah.... sangat manjakah saya yg tak nak bersusah payah begitu?

Hari ni, kami tak solat ditempat ekon, risau kot demam selsema makin menjadi2... Kami solat di roof top.

Suasana di roof top
Bilik saya ni... biasanya dah tutup lampu @ 10pm. Saya tak biasa tidur awal... Linda pun sama. Kami berdua la yg tidur paling lewat. Linda muda setahun dr saya dan beliaulah yg paling muda di antara kami. Biasanya, saya duduk kat lobi bawah (belah depan atau belakang)... duduk ngan abg... Abg dgn internet dan saya mengulangkaji perkara2 berkaitan ibadah haji...Byk juga saya dok hangkut buku2 haji, doa dll....

Katil saya di tepi tingkap. Mlm tadi, masa bilik dah gelap... mata saya masih terkebil2. Saya bangun dan meninjau ke bawah. Kelihatan, berduyun2 lagi jemaah menuju ke / balik dari Haram. Tak kurang juga yg masih bersiar2 utk shopping. Hotel kami dikelilingi dgn tempat2 shopping! Juga berhadapan dgn main road. W/pun dah mlm, suasana hingar bingar masih kedengaran... dgn bunyi honk kereta yg tak putus2.

Saya lihat ada sekumpulan jemaah lelaki (tak pasti dari negara mana), menuju ke Haram dgn memakai pakaian ihram.. pastinya nak menunaikan umrah. Saya berfikir sendiri.... Berjuta2 umat Muhammad telah dipiih uk menjadi tetamu Allah. Berjuta2! Seluruh pelusuk dunia, tua, muda, miskin, kaya, sihat, sakit.... dengan kehadiran kami disini, semuanya mendapat jemputan istimewa.

Subhanallah..... pilihan terletak di tgn kami (kami di sini merujuk kpd jemaah haji keseluruhannya). Kami ada wang dan Allah telah memberi hidayah kepada kami utk menunaikan haji. Kalau kami tidak mendapat hidayah tersebut, duit tersebut mungkin kami akan gunakan utk tujuan lain... melancong luar negara (or at least local destination), shopping, sibuk dgn kekayaan dan kemewahan dunia.... Tapi, kami diberi jemputan utk berada di sini.

Kami tahu apa yg akan kami lalui di sini... susah payah, penat lelah, keperitan dan kesusahan.... dan kami meninggalkan anak2, harta-benda, pekerjaan kami di tanah tumpah darah kami. Kami tahu itu semua, tapi kenapa kami memilih untuk melalui semua itu? Allah sendiri telah menggambarkan pekerjaan ibadat haji ini dalam keadaan susah payah.

Firman Allah, Ayat 27, Surah Al Hajj:
"Dan serulah umat manusia untuk menunaikan haji, nescaya mereka akan datang menyahut panggilanmu berjalan kaki dan ada yang datang menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari ceruk rantau yang jauh"

Ya Allah... saya menyaksikan semua itu... ada yg datang ke sini seolah2 sehelai sepinggang, tidur di merata2 tempat, pakaian yg lusuh dan compang camping, kaki yg kering dan menggerutu.... Kelihatan amat daif sekali. Dan mereka ini juga dtg menyahut panggilanMu Ya Allah.... kesusahan tak menghalang mereka drp menunaikan Rukun Kelima ini, Ya Allah..... 

Cukupkah makanan mereka? Bgm mereka sampai ke sini?
Allahuakhbar.... Saya memikirkan.. ketika Allah memerintahkan Nabi Ibrahim untuk menyeru manusia kepadaNya (menziarahi Kaabah), berkata Ibrahim... "Ya Allah, bagaimana suaraku dapat sampai kepada pendengaran semua manusia?" Allah menegaskan, "Tugas mu hanyalah menyeru sahaja tetapi Akulah yang menyampaikannya kepada manusia".

Benarlah firmanMu itu Ya Allah.... sesungguhnya Nabi Muhammad saw tidak lagi bersama2 kami ketika ini, apatah lagi Nabi Ibrahim yang telah Kau perintahkan utk menyeru manusia ke sini. Tapi...... sehingga kini, tak putus2 umat Muhammad datang menyahut seruanMu. Allah... Allah... Tidak ada sebab untuk `mereka' menyatakan `belum sampai seru lagi' Ya Allah... Seru itu telah wujud dari zaman Nabi Ibrahim... Allah... Allah...

"Hamba-Mu datang menyahut panggilan- Mu, Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu. Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu Tuhan yang tidak ada sekutu bagi-Mu. Hamba datang menyahut panggilan-Mu. Sesungguhnya segala pujian dan ni'kmat serta kerajaan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu".




No comments:

Post a Comment