Saturday, May 12, 2012

Kenangan Terindah (23): Lawatan Sekitar Mekah

Assalamualaikum...


Isnin, 24 Oktober 2011. Bagi kami yang pergi secara muassasah, TH tak anjurkan lawatan sekitar Mekah (tapi.... di Madinah ada). W/bgmpun.... jemaah masih boleh melawat dengan menggunakan ongkos sendiri. Travel agent ada je kat lobi hotel. Ada 3 pakej.... boleh la pilih mana2 yg berkenan. 

Semua tempat yg disenaraikan, kami dah pernah visit masa umrah dulu.... melainkan Muzium Mekah. Maka kami memilih pakej yg termasuk Muzium Mekah. Charge sekepala adalah SR25... termasuk pengangkutan, tour guide dan juadah ringan.... meliputi lawatan ke ladang ternakan unta, Muzium Mekah dan Hudaibiyah. Dua bas diperuntukkan.... 7.45 am bas dah mula bertolak.

Tempat pertama yg kami lawati adalah ladang ternakan unta. Di kiri kanan jln, boleh nampak bbrp kws penempatan kecil. Org nomadkah? Ataupun para penternak unta? Saya agak.... mereka memang tinggal di sini, menternak unta... di kws yg panas dan kering kontang ini. Syukurlah kediaman kita selesa...

Tengah lunch
                                                                                                                                                                      
Susu unta yg sdg di packing
                                                                                                                                                                   
Makanan cik unta
                                                                                                                                                                    
Fresh from cik unta.... 
Saya? Saya tak minum pun susu unta tu.... sbb saya tak suka susu. Abg pun tak. Sebelum ni, kami di nasihatkan utk tidak meminum susu unta fresh pada ketika ini sbb dibimbangi unta tersebut dijangkiti bakteria????? Tak ingat la pulak apa kenamanya....  Susu unta yg di pack di sini, tidak di sterile terlebih dahulu.... direct dari nenen cik unta... Tapi... susu unta ni sebenarnya amat berkhasiat. Susu unta mengandungi sedikit lemak dan kolesterol dan kaya dengan zat besi, potassium dan mineral dan ia sangat2 bergizi. 

Destinasi seterusnya adalah ke Masjid Hudaibiyah.... sempadan Tanah Halal dan Tanah Haram.

Saya dicelah2 bangsa Turki...  Itulah beg yg saya bawa ke hulu ke hilir
Saya hanya menggunakan beg sandang TH (sumbangan TM) ketika melaksanakan umrah shj
Sedikit cerita mengenai sejarah Hudaibiyah.... Pada tahun ke 6H, Baginda Rasulullah berangkat untuk menunaikan umrah ttp kaum Musyrikin telah menghalang perjalanan ini di Hudaibiyah. Maka, Rasulullah dan para sahabat terhalang drp menyempurnakan rukun2 umrah. Allah menurunkan ayat 196 surah Al Baqarah... memerintahkan Baginda dan para sahabat bertahallul ihsar dgn menyembelih seekor kambing dan bercukur. Perjanjian Hudaibiyah ditandatangani di sini, lalu Baginda dan para sahabat kembali ke Madinah.

Ayat ini telah menerangkan dgn jelas mengenai tahallul ihsar. Tahalul ihsar boleh dilakukan dgn tujuan melepaskan diri dari pantang larang ihram bg seseorang yg sudah berniat ihram ttp tak dpt menyempurnakan rukun haji/umrah atas sebab2 terhalang atau terkepung dlm perjalanan atau ketakutan dari musuh atau berpenyakit. Wanita yg haid atau jemaah yg sakit berat dan terpaksa balik ke tanah air (tanpa menyempurnakan rukun haji/umrah) juga boleh melakukannya... Sungguhpun kaedah ini boleh melepaskan diri dari pantang larang ihram, kita masih perlu menyelesaikan kerja2 ibadah haji/umrah yg belum selesai. 

Ruang solat jemaah wanita
                                                                                                                                                                  
Ruang solat jemaah lelaki
Hudaibiyah adalah kws Tanah Halal, maka tempat ini juga adalah salah satu tempat miqat. Bagi penduduk Mekah dan org2 yg telah berada di Tanah Haram, tempat miqat adalah di mana-mana point di Tanah Halal.  Inilah peluang utk kami melaksanakan umrah setelah pengalaman tak indah tempoh hari (cerita lanjut di sini).

Kemudian, kami di bawa melawat "Perigi Anak Panah" (bukan nama sebenar) yang tak jauh dari situ. Lawatan ini tak termasuk dlm itinerary tapi tour guide telah bermurah hati membawa kami ke mari.
Perigi Anak Panah
Diriwayatkan, ketika rombongan muslimin yang diketuai Rasulullah saw nak masuk ke Tanah Haram, Baginda dan rombongannya telah berhenti rehat di sini... Tempat ini, kering tiada air. Rasulullah telah mengarahkan salah seorang drp pengikutnya untuk turun ke dlm sebuah perigi yg kering dan mencucuk anak panah tersebut ke dasar perigi yang kering. Maka, terpancarlah air yg byk darinya sehingga dapat memberi minum, bersuci dan berwuduk kpd keseluruhan pengikutnya... kalau tak silap saya, 10,000 org jumlah kesemuanya.

Dari situ, kami bertolak ke Muzium Mekah.... muzium yang memaparkan architecture of Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Byk gambar yg saya ambil... tapi saya aparkan sbhg kecil shj sbb panjang sgt pulak entry ni nanti..

Entrance - Sumber: Google
                                                                                                    
Pancur Emas
                                                                                                                                                                                  
Golden board yg diukir dgn ayat Al Quran (1119H)
                                                                                                                                                                                                                     
                             
                                             Ruined portion of tiang Kaabah (65H)
        
Perigi Zam-Zam (1299H)
Alhamdulillah, dulu kami pernah berkesempatan untuk mengambil wuduk di telaga zam-zam ketika mengerjakan umrah dahulu. Masa tu, kws telaga zam-zam boleh di akses dari dataran Kaabah. Tapi kini, dah tak boleh. Malahan, kini (ketika entry ini di`tulis'), ada lagi pembinaan di dataran Ka'abah.... saya jangkakan di kws yg sama dgn tangga turun ke telaga zam-zam dahulu (saya agak je).
           
Quran yang ditulis tanpa tanda bacaan
(Copy of Original Othmani Musshaf  di era Othman bin Affan)
           
Longgokkan wheel chair yg rosak di luar muzium
           
Bas yg membawa kami
Menjelang tengahari.... lawatan pun selesai. Kami kembali ke hotel utk lunch dan terus ke Haram utk solat zuhur dan seterusnya melaksanakan umrah. Hari memang panas terik.... tapi saya tetap nak melangsaikan umrah saya segera, tak nak tangguh2. Saya hanya mohon pada Allah agar permudahkan segalanya. 

Sebelum2 ni, kami buat umrah pada watu malam.... tapi kali ni di waktu siang, di waktu matahari tegak di atas kepala. Saya ke Haram tanpa memakai pelindung muka sbb pantang larang dlm ihram. Terasa sesak nafas saya dengan asap2 kenderaan dan debu2 construction. 

Alhamdulillah, walaupun hari sgt panas.... bahangnya tak begitu terasa... lantai di dataran Ka'abah tetap sejuk.

No comments:

Post a Comment