Tuesday, May 1, 2012

Kenangan Terindah (19): Masjid Shajarah, Masjid Jin dan Qurban

Assalamualaikum...


Khamis 20 Oktober 2011... Bila diingat2kan peristiwa semalamnya, saya seolah2 lemah semangat utk ke Tanaim lagi... Allah... rapuhnya iman saya. Saya terpikir... bukankah lebih elok sekiranya TH menyediakan pengangkutan utk berulang alik ke Tanaim dengan mengenakan charge yg berpatutan kpd jemaah yg menggunakan perkhidmatan tersebut? Tetapkan jadual dan tempat2 tertentu utk rujukan jemaah. Ini demi keselamatan jemaah juga.

Dah mcm2 cerita kita dengar dan saya sendiri telah mengalami pengalaman yang mendebarkan... tak adakah penambahbaikan yg dilakukan? Apa2pun, servis TH memang terbaik... kami sangat2 berpuas hati. Dengan harga RM9,800 yang kami bayar, TH masih boleh menyediakan khidmat terbaik. Malahan, ada certain2 aspek, lebih baik dari yang ditawarkan oleh pakej swasta. Saya kagum dgn pengendalian jemaah oleh TH. Apa sgtlah RM9,800 tu jika dibandingkan dgn bekalan makan minum, penginapan, pengangkutan (termasuk return flight) selama 45 hari? 

Maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan?

Selepas solat Subuh di Haram, saya tak terdaya utk breakfast. Keletihan yang amat sangat semalam, masih lagi bersisa. Saya tidur sebentar dan bangun semula tak lama kemudian utk mencuci pakaian, mandi, sidai kain dan menunggu waktu utk lunch...

Ketika ini, cuaca sgt2 panas dan berdebu, ditambah dgn kepadatan jemaah yg semakin tinggi di Haram.... saya solat Zuhur dan Asar di masjid berdekatan. Saya mengambil peluang utk bersolat di Masjid Shajarah (Masjid Pokok), di belakang hotel kami. Sejarah masjid ni, dikhabarkan berlakunya peristiwa di mana Rasulullah dicabar oleh org Quraisy untuk buktikan kerasulan Baginda... Rasulullah berdoa, lalu Allah perintahkan sekumpulan pokok di kws ini bergerak (dgn akar2nya sekali) dan sujud kpd Rasululah. Walau dah terbukti, org2 Quraisy masih berdegil dan tak mahu mengakui kebenarannya....

Masjid Shajarah: Gambar dari Google
Kami solat Asar di Masjid Jin... masjid ni, kalau dari hotel kami.... lebih kurang 200m lagi... Sejarah di masjid ni pula, mengatakan di sinilah Rasulullah mengislamkan jin kafir. Untuk cerita lanjut, boleh baca di sini.

Masjid Jin: Gambar dari Google
Selepas Asar, kami saja2 jln2 ke hotel Gemilang, tak jauh dari Masjid Jin. 2 tahun kami ikuti kursus haji yg dianjurkan Gemilang. Saja nak tanya2... kot2 kwn sekursus kami dah sampai... Atikah dan Syamsul. Kami berjumpa dgn ustaz Azlan yg juga pernah mengajar kami... borak2 kejap. Sementara tu, sahabat beliau tolong semak samada kenalan kami tersebut sudah tiba atau belum. Rupa2nya belum. Katanya, mereka akan menginap di hotel ni nanti... Ok, nnt2 kami dtg lg...

Balik dari Haram slps Isyak, kami byr korban kat kaunter TH dengan menggunakan akaun masing2. Seekor kambing berharga SR430. Abg di kaunter sebelah, saya di kaunter sebelah. Saya bertanya... kenapa harganya berbeza dgn harga dam (SR 355)? Padahal, seekor kambing juga.

Petugas kaunter TH tu menerangkan, proses korban diuruskan oleh ejen yg dilantik TH, manakala urusan dam diuruskan oleh TH sendiri.... tu sbb harganya lebih. Katanya lagi, mungkin tahun depan, harganya akan diselaraskan. "Selaraskan? Selaras ke hrg yg murah atau yg mahal?" tanya saya... Jawapannya, of kos la yg mahallll.... hmmmm.

Sebenarnya, kalau kenal sesape kat sini (ada ramai je warga M'sia, Indon @ Thai bermastautin di sni)..... boleh aje mintak tlg uruskan. Boleh visit lagi kambing korban kita tu dan harganya jauh lebih murah. Daging korban kering dan hati unta kering pun kita boleh rasa. Tapi.... ye la, kita byr lebih utk beli `keselesaan' dan `kemudahan' kita. Kita dah serahkan urusan kita pada TH untuk laksanakannya bg pihak kita. Senang.

Selesai urusan, saya pun menyemak resit yg diberikan. Ada kesilapan teknikal sikit... akaun abg ditolak utk byrn 2 org (abg dan saya) dan akaun saya ditolak utk byrn diri saya sendiri juga. Maknanya, saya punya ada double counting. Saya mohon dorang reverse balik. Tapi, petugas kaunter tersebut tak mahu dan menasihatkan saya agar sedekah shj pd sesiapa ataupun niatkan utk saudara mara yg dah meninggal dunia. Ada kepelikan di situ.
  1. Kalau saya mahu bersedekah, saya pastikan saya mahu sedekah pada siapa... bukan pada siapa2 shj.
  2. Niatkan korban utk yg dah meninggal dunia? Bukankan org yg dah meninggal dunia tidak perlu melakukan ibadah korban, melainkan ada wasiat mengenainya? Apa2pun, beliau sama shj seperti saya, maksud saya... beliau bukannya pembimbing ibadah haji...
Saya kira, sebenarnya beliau tak mahu reverse balik sbb ada sangkut paut dgn KPI nya dan juga mungkin akan ada kerugian dlm tukaran wang asing. Tapi... bukan salah kami... Dah sah2 kami duduk di kaunter sebelah menyebelah dan kata nak byr utk msg2 punya. Mereka juga sedia maklum yg kami ni suami isteri... wallahualam. Mungkin ada kekhilafan di situ. Saya tak menyalahkannya, cuma minta kembali wang saya.... kalau saya dipaksa2 utk bersedekah, nnt jadi tak ikhlas pula.  

Jgn risau..... hehe.. Tak ada pertengkaran yg berlaku pun. Seboleh2nya kami semua nak jaga tingkah laku di tanah suci ni.... dan saya secara peribadi bukanlah seorang yg `laser'. Allah... ampuni saya jika saya telah menyusahkan kerja beliau... ampuni saya Allah....

Akhirya, beliau berjanji akan menguruskan hal tersebut selepas selesai melayan semua pelanggan. Dan kami balik ke bilik... esok akan buat follow up.

No comments:

Post a Comment