Saturday, May 26, 2012

Kenangan Terindah (27): Persiapan Menjelang Wukuf

Assalamualaikum...


Gambar diambil dari samnoey.blogspot.com
Saya beli kasut khuf ni di Madinah. Murah aja... sepasang SR10. Saya beli 2 pasang.. satu utk saya dan satu lagi utk abg. Pembelian ini tak ada kaitan dengan hal-hal wuduk, tapi utk alas kaki bagi perjalanan dalam masjid. Saya tak menggunakannya sangat di Madinah, tapi... kat Mekah, ia sangat berguna. Sebab? Ruang masjid sangat luas. Stokin yang dipakai akan segera `kotor' menyapu debu2 di lantai masjid. Tapak stokin hitam boleh bertukar ke warna putih. Rasa tak best pula nak bawa solat.

Makanya, itulah kegunaannya pada saya ~ sbg pelindung kepada stokin yg saya pakai. Kegunaannya pada abg pula, sbg pelindung tapak kaki... agar tak pecah2. Maklumlah, byk berjln... lantai pula marmar... Tapi, ingat! Lelaki tak boleh pakai masa sedang dlm ihram. Alhamdulillah.... tapak kaki saya tak keras dan tak pecah2...

Pergi masjid pakai sandal biasa.... Sesampai pintu masjid, sandal masuk dlm karung... dan keluarkan kasut khuf ni utk dipakai khusus dlm masjid shj. Tapi... bila nak solat, saya buka.... hanya berstokin saja.

Ooopps! Lari dari tajuk daaa...

8 hari lagi, kami akan berangkat ke Arafah @ 4 Nov 2011. Masa2 yang terluang, saya kumpul semula semua doa-doa yang dikirimkan melalui kami... samada dari emel, notes, cebisan2 kertas, FB, Gmail dan pesanan2 melalui mulut. Seboleh2nya, tak nak tertinggal satu apapun. Abih emel, FB dll saya godek2 semula.... bagi memastikan tiada satu pun yang tercicir.

Alhamdulillah, sebelum2 ni pun saya dah bacakan/mohon kpd Allah setiap kali ada masa lapang, juga tidak ketinggalan, dibacakan di tempat2 yg mustajab berdoa di Mekah/Madinah. Semua doa2 tu sentiasa tersemat kemas dalam beg yg saya kendong keluar masuk masjid. Cuma, kali ni saya menyusun dan men`group'kan semula berdasarkan kategori2 agar ianya lebih teratur dan kemas. Ia adalah salah satu persediaan penting sbl saya berangkat ke Arafah. Saya dah usaha bersungguh2 agar tiada satupun doa yang tercicir dari senarai. Sekiranya masih ada, saya mohon maaf sangat2 kerana kekurangan itu.

Memang dah sedia maklum, jemaah muassasah tak akan disediakan tilam di Masyaer (Arafah/Mina). Jadinya.... kami pun beli sejadah tebal yg digunakan utk solat dan juga alas tidur. Of kos utk saya satu, abg satu. Sejadah ni ringan aje... senang dibawa. Harganya, kalau tak silap saya SR20 ke... SR25? Tak ingat pulak saya. Melampau ke?

Ni la sejadahnya... 

Checklist barang2 sudah ada...
  1. Telekung 3 helai (bukan 3 pasang tau)
  2. Sejadah tebal
  3. Tudung labuh (ala2 telekung) 2-3 helai.
  4. Buku2 rujukan dan doa
  5. Doa2 kiriman 
  6. Beg plastik 5 helai
  7. Toiletries
  8. Towel (muka dan mandi)
  9. Hanger
  10. Tali utk sangkut baju (beli je... SR3 - harga ikut panjang tali)
  11. Baby wipes (fragrance free) 
  12. Uncang kasut dan batu
  13. Torchlight & Gunting
  14. Tikar plastik TH
  15. Sewing kit
  16. Kain batik selai
  17. Stokin Tebal 4 pasang
  18. Tuala wanita dan panty liner
  19. Disposable panty (penting bg kaum Hawa)
  20. Baju Sejuk
  21. Bantal kecik (dah siap bw dari Msia)
  22. Selipar
Hmmm... apa lagi ye?
Jgn lupa beli makanan sampingan... roti, coklat, biskut.....

No comments:

Post a Comment