Monday, June 4, 2012

Kenangan Terindah (29): Quran

Assalamualaikum...


Hari Jumaat, 28 Oktober 2011 ~ Tidak ada apa2 catatan di buku nota saya utk hari ni... Kenapa ye? Saya pun dah tak ingat. Kemungkinan besar, hari ni sama sahaja dengan hari yg telah saya lalui semalam, kelmarin dan hari2 yg sebelumnya.... 

Sabtu, 29 Oktober 2011 ~ Alhamdulillah... khatam hari ni, iaitu setelah 26-27 hari berada di Madinah/Mekah. Syukur... biarpun lambat, saya berjaya juga capai target yg saya tanamkan dari Malaysia. Saya bukannya bagus baca Quran... merangkak2 jugak.... tajwid pun tunggang langgang. Cita2 memanglah tinggi... nak baca mcm Misyari Rashid, tapi..... belum kesampaian nampaknya. Bila dgr dia baca Quran, boleh tangkap leleh saya dibuatnya... w/pun saya tak paham. Itulah indahnya ayat2 Quran, yg pastinya bukan karangan manusia... 

Alangkah bagusnya kalau saya memiliki Quran digital pada masa itu... Sekurang2nya, boleh membantu saya membacanya dgn lebih baik.... dari segi panjang, pendek, atas, bawah....dan mungkin lebih lancar. Mungkin saya dapat khatam 3-4 kali. Dan... katanya nak baca macam Misyari Rashid...hehe. Bukannya apa... kalau baca Quran sendiri tanpa ada org lain yg semak, bimbang tersasar.... astaghfirullahalazim...

Di Madinah, saya lihat aunty Sherry (roomate) bawa Quran digital... tapi, beliau tak guna. Beliau lebih suka guna Quran di masjid. Saya ada berhajat utk pinjam.... tapi segan pulak. Tapi saya pasti, mesti dgn senang hatinya dia akan beri saya pinjam jika saya request, cuma saya malu nak minta....

Di Mekah pula, saya lihat Kak Mar guna Quran digital. Tapi yang lagi eksklusif.... sangat cantik. Saya tanya harganya.... katanya dlm RM600. Uish, mahalnya..... tapi... berpadanan dgn rupa paras Quran tersebut. Saya mmg tak terniat pun nak pinjam Kak Mar punya sbb dia mmg guna selalu.

Balik M'sia nanti, saya mesti dapatkan satu! 

Dlm masjid, memang banyak Quran tersedia. Quran besar... kecil, semua ada. Cantik tersusun.... disusun oleh gadis2 cleaner masjid yg pelbagai bangsa... Selalu saya lihat, Quran ini di sorting, based on?? Piawaian masjid le gamaknya. Ada yg disusun semula dan ada yg diasingkan. Saya pasti, yg diasingkan tu... tak ikut standard masjid dan surely diletakkan oleh jemaah2 haji/umrah.

Gambar dari Google
Di luar masjid sama ada di Madinah ataupun di Mekah, Quran mmg banyak dijual. Harga pun berbeza2. Saya juga beli ~ untuk diwakafkan ke masjid dan juga menyampaikan hajat sahabat2 dari M'sia. Kalau nak beli, kena tengok betul2 sbb ada yg kelihatan seperti quran dlm masjid tapi yg sebenarnya, ianya adalah tafsir. Harga tafsir lebih murah. Mcm mana nak kenal?
  1. Kulit luar ada tulis perkataan `tafsir' dlm jawi. Kalau tak tengok betul2, pasti tak perasan.
  2. Kat dlmnya ada tulisan warna-warni di tepi2 nya. Tulisan tu, mcm tulisan jawi... tp sebenarnya bukan bahasa Arab. Mungkin bahasa Urdu? Tak pasti.
Jadi... kalau beli Quran jenis ni, dan diletakkan dm masjid.... pasti akan dikeluarkan dari rak. Maka.... tak kesampaianlah hajat kita/sahabat kita utk mewakafkan Quran ke masjid... Wallahualam. Apa2pun, hanya Allah yg mengetahui....

Saya? Untuk kemudahan saya sendiri, saya bawa tafsir dari rumah. Terus terang saya katakan... yg saya tak begitu ingat nombor2 dlm bahasa Arab ni - tak pernah sekolah agama (malu je ngan anak sendiri)... maka, agak sukar saya menanda bacaan saya. Kalau saya catit sekali pun, nanti payah pulak nak cari balik. Jadi, saya bawak je sendiri.


Sengaja saya bawa tafsir sbb ia lebih mudah utk dijaga. Tak ada wuduk pun, boleh pegang. Ramai juga yg berminat dgn tafsir saya ni.... tulisannya amat jelas dan ada diselitkan sejarah/cerita/asal usul certain2 perkara.


Tafsir tu, agak besar... tulisan pun besar, senang utk dibaca. Sbb tu la beg sandang saya besar.... utk memuatkannya. Saya guna beg sandang TH waktu mengerjakan umrah shj utk memudahkan pergerakan. Masa umrah, saya tak bawa tafsir ni.

Tengokkkk... beg yg saya bawa ke hulu ke hilir
Tak lupa juga penutup muka pemberian Kak Ainul
Byk betul jasa beg saya tu..... bertahun2 guna tapi masih utuh! Alhamdulillah....

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Alhamdulillah, Akak selalu menanti entry adik hajjah....tentang alquraan utk wakaf - Akak pun ada gak beli utk diwakaf di Masjid Nabawi & Masjidil Haram menggunakan duit pemberian rakan2. Beli kat kedai & kena cop utk diwakafkan & jenis yg diluluskan, takut nanti dikeluarkan drpd masjid.....Terima kasih, membaca blog ini mengubat kerinduan kpd Tanah Haram....

    ReplyDelete
  2. W'salam kak...

    Saya memang bersemangat nak melengkapkan catitan perjalanan haji saya ni. Selain utk memaku kenangan terindah ini dalam ingatan saya, ia juga sbg panduan kpd bakal Dhuyufurrahman yang seterusnya... Cuma, masa saya agak terbatas....

    Salam sayang dari saya... :)

    ReplyDelete