Sunday, June 10, 2012

Kenangan Terindah (30): Ustazah Fatimah

Assalamualaikum....

Sambungan dari Kenangan Terindah (29):Quran

Pembimbing Jemaah Haji TH - Ustazah Fatimah
Itteewww.... Ustazah Fatimah, ustazah yang sangat-sangat baik dan ceria. Macam mak-mak lagi.... Sukanya saya kat dia. Pantang nampak dia `free', mesti saya dok ngadap dia. Asal nampak dia `free' je, mcm2 soklan saya nak tanya. Soalan yg saya dah tahu jawapannya pun, saya tanya juga. Mengada-ngada betul! Hehe.... Akhirnya, ustazah kata... `maannjjaaa betullll'. Hikhikhik... Saaaayaaanggg ustazah!

Jgn tak tau, ustazah ada FB lagik! Siap tunjuk FB dia kat saya thru computer dia.... ni, anak dia... cucu dia... Alololorrrrr.... sweetnya ustazah ni. Kali ni, bila tgk dia ke hulu ke hilir, saya tarik tgn dia... `meh kita tangkap gambar, ustazah!'. Owh, ok aje dia... Siap pesan lagi... `jgn lupa tag ye!'.

Hmm... TH memang sediakan Pembimbing Jemaah Haji (PJH) di setiap maktab. Seorang ustaz dan seorang ustazah. Pakej swasta pun ada juga. Bezanya, kalau ikut pakej swasta, nisbah PJH dan jemaah jauh lebih baik... 1 PJH : 50 - 100 Jemaah. Kalau TH, nisbahnya jauh lebih besar... bayangkanlah... satu hotel tu, ada sorang ustaz dan sorang ustazah, cover utk semua. Mungkin bukan satu hotel, mungkin lebih...  

Mereka ni juga, kadang2 tak de di pejabat sbb pergi menyampaikan tazkirah di hotel lain... tu sbb saya kata tadi, mungkin mereka jaga lebih dari satu hotel. Disebabkan saya menginap di salah sebuah hotel yg menjadi pusat operasi TH, maka segalanya lengkap di sini... ada klinik, PJH, kaunter pengeluaran wang.... syukur alhamdulillah. Jarak hotel pun dlm 650m shj dari Masjidil Haram. Alhamdulillah.....

Hmm... ada la sahabat tu, telah mendapat jemputan utk menunaikan haji pada tahun ini. Beliau memilih utk pergi mengikut pakej swasta... sebabnya... katanya... based on pengalaman2 org terdahulu, katanya kalau pergi ikut TH, pengisian ibadat kurang..... 

Allah.... Bagi saya (pada pendapat saya), sekiranya giliran kita utk menunaikan haji pada tahun tersebut atau thn2 terdekat sudah hampir, seeloknya pergilah melalui muassasah. Tak ada kurangnya muassasah ni. Kalau ikut pakej swasta pun, belum tentu memenuhi expectation kita. Unless, giliran kita jaauuuuhhh lagi.... dan wang kita pun dah cukup, barulah ikut pakej swasta. 

Pada pandangan saya (lagi?), tak timbul isu `potong que' kalau ikut pakej swasta pun... sbb sykt2 swasta ni pun ada kuota tertentu yg telah ditetapkan oleh TH. 

Pengisian kurang? Astaghfirullahalazim..... itupun bergantung pada diri kita sendiri juga. Kalau byk sgt ceramah, tazkirah etc....takut tak terikut pulak. Memanglah tak setiap hari TH anjurkan ceramah... tapi itu bukannya ukuran tinggi rendahnya ibadat kita. Ada mcm2 cara nak manfaatkan masa sementara menunggu waktu Haji.

Adakah jarak hotel - Haram juga menjadi perkiraan? Saya yg pergi thru muassasah ni, hotel lebih dekat (@ sama jarak) di antara hotel dgn Haram berbanding dgn pakej swasta yg lain. Tapi... ada juga yg jauh... Tak apa... lagi jauh, lagi bergandalah ganjaran dariNya... (insyaAllah).

Adakah hidangan makanan juga menjadi salah satu tarikan utk mengikuti pakej swasta? Hmm... memanglah pakej swasta boleh menyediakan pelbagai hidangan secara buffet, tapi.... selera kita pun, belum tentu match dgn makanan yg dihidangkan. Ada jemaah (pakej swasta) bercerita pada saya... yg dia kena balik segera slps solat... kalau tak, makanan abis... sbb hidangan adalah secara buffet. Jadi... kalau fikir pasal makanan, makananlah yg akan mengalihkan tumpuan kita dari ibadat. Kalau saya nak tukar selera, beralih dari menu yg TH sediakan, saya beli aja di luar. Ada baaannyaaakkk pilihan. Lagi pun.... inilah masanya kita nak merasa hidangan lain-lain.

Cuma... kalau pergi melalui muassasah, tiada sarapan pagi disediakan oleh TH, tapi TH ada bekalkan cerek (di Mekah), gula, teh, krimer... bekalan utk sebulan.. Ada cawan dan sudu/garpu. Lagi satu, masa di Masya'er.... jemaah tidur beralaskan carpet dan tikar getah aja. Kalau yg swasta, ada tilam sorang satu. Tapi tak pe... tilam ringan ada dijual di kedai2. Murah je... kalau tak silap, SR35. Tilam tu, boleh lipat 3... kecil dan ringan je. Saya pernah menimbang2 utk beli tilam tersebut, tapi akhirnya.... sejadah tebal yg saya beli... Selain digunakan sbg sejadah, saya gunakan utk alas tidur juga... 

Wallahualam.

Lari pulak cerita saya dari tajuk....

No comments:

Post a Comment